11 augustus 2013

God ervaren zit dieper dan je gevoel


De titel is een uitspraak van Henk Binnendijk.
Wij leven helaas in een tijd dat er binnen de Kerk meer dan ooit op ons gevoel gespeeld wordt. Natuurlijk, geloof gaat ook gepaard met gevoel. Wanneer wij de Heer leren kennen zullen we van tijd tot tijd iets heel bijzonders voelen. Een gevoel dat niet onder woorden te brengen is en de wereld ons nooit geven kan. Maar dat gevoel is er niet altijd.


Geloof gaat niet zozeer om gevoel, maar om gehoorzaamheid vertrouwen. Vertrouwen op de rechtvaardige God. Zodat je dwars door alles heen steeds opnieuw je leven in Zijn handen kunt leggen. "Overgave".

Toch schieten ze als paddenstoelen uit de grond; de 'bedieningen' die zich richten op gevoel: op ervaringen, op bevrijding, op genezingen! en andere wonderen..
Er wordt wat op ons gevoel gespeeld! 
Maar gevoelens gaan fors op en neer, gelijk de woeste golven der zee.


Wat God ons geven wil is oneindig veel meer dan enkel ons gevoel in het hier & nu.

'God wil je een gezond en lang gelukkig leven geven!!'

Wanneer je bij deze dwaalleer een gezond Bijbels tegengeluid wil bieden, kun je vandaag de dag bijv. in één klap ontvriend worden van facebook, twitter en blogger. Ook 'in Jezus' naam'? Tja..

Er zijn best veel mensen die graag in sprookjes en toverformules willen geloven. Zoals bijv. Joël Osteen dat doet: "Je woorden bepalen je toekomst" (bekijk). Steeds meer christenen degraderen de Bijbel tot een soort ga-gemakkelijker-door-het-leven-handboekDat is een vals evangelie mensen. Ons geloof maakt van ons leven geen automatisch onbezorgd schoolreisje.

Ondertussen trekken in het kielzog van de wonderdoeners de wonderzoekers weer vrolijk verder... Van bevrijdingsconferentie naar genezingsdienst. Een onophoudelijke show van 'wonderen'.
Maar beste mensen, het is niets anders dan God voor ons karretje spannen:

Kom naar het wonder! Als volgeling van Jezus zal vanaf nu alles gelukken wat je doet, je zult in de zegen baden! Je hoeft niet langer ziek te blijven. Laat het lijden achter je!
Want: God wil dat je gezond bent! Ja, God is zó goed, whaha, halleluja!!

 Dit is God vernederen tot ons niveau.

Waar is nog het geloof ...

 dat in gehoorzaamheid en overgave zijn/haar kruis op zich neemt?
 die de chronisch zieke bezoekt?
 die de kreupele langs de kant van het leven verzorgt?
 die God vertrouwt in àlle omstandigheden?
 die boven alles verlangt naar het Eeuwige leven?

  

19 opmerkingen:

  1. Geloof en beleving is geen consumptieproduct.
    Geloof en beleving is voor mij, dicht bij het vuur blijven. Handen uit blijven strekken naar de gloed (Bijbel lezen) en soms de warmte ervaren. Alleen als je dicht bij blijft zul je mogen voelen. Een gloeiende kracht, geen opgestookt vuurtje waar je naar believen houtjes op kan gooien.
    Grts Irene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi geschreven Hans,
    zeer zeker om over na te denken en een spiegel voor te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vreemd dat die genezingsmensen vaak meer een conference lijken te houden - in de zin van merk toch vooral op hoe leuk ik ben - En mensen die vooral als het geestelijke dingen betreft leuk willen zijn, vind ik eerder zeer irritant dan erg leuk.
    (Bij het linkje van het evangelie naar martin - maar ook al eerder geconstateerd bij anderen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Gerda, ja hè het lijkt wel of ze zichzelf geweldig leuk vinden, of leuk gevonden willen worden... Martin Koornstra geeft gewoon een soort cabaret weg. Zeer irriterend ja. Zo kunnen en mogen wij niet met iets heiligs als ziek-zijn omgaan meen ik. Deze mensen hebben geen idee wat het is om dagelijks pijn te hebben, om chronisch ziek te zijn. Dat is wel duidelijk. Wat te denken van helemaal hoteldebotel doen van een been dat (zogenaamd) door een wonder 7 cm. is aangegroeid. Alsof onze God dat wèl zou doen maar geen enkel been ooit 80 cm. laat aangroeien.. Of 2 tegelijk... Het heeft er alle schijn van dat deze mensen niet beseffen dat wij met een Heilig God van doen hebben.
      Kijk bijv. eens even vanaf 6:50, hoe debiel Martin dan doet. Bizar gewoon. Gaat werkelijk nergens over.
      Mensen, dit is het evangelie niet, wordt wakker!!

      Verwijderen
  4. mooi geschreven Hans! Het is frustrerend om te zien hoeveel er wordt gerommeld "in Jezus'naam". Op die manier maken wij onze verlosser tot een leugenaar en schaden wij zijn Heilige naam.
    Ik heb wel ervaren dat God ook vandaag nog wonderen doet. Maar dat zijn geen wonderen om de wonderen. Het zijn kleine zonnestraaltjes die je laten beseffen dat je niet alleen bent.
    ik vind het dapper dat je dit soort onderwerpen durft te benoemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, geen wonderen om de wonderen. Het is Gods naam verlagen, ipv verhogen..
      Fijn dat jìj dat laatste durft te benoemen ;) Helaas wordt in christenland maar wat graag zoveel mogelijk met de mantel der liefde bedekt. Roept de vraag op: hoe kan dat toch?

      Verwijderen
    2. De Joden verlangen tekenen (en tegenwoordig christenen ook blijkbaar) maar wij prediken een gekruisigde Christus, zegt Paulus. Misschien is dat laatste dan wat er ontbreekt, die prediking.

      Verwijderen
    3. Tja Gerda, deze tekst zullen de wonderdoeners maar wat graag overslaan. Het opvallende is dat ze zeer selectief met Bijbelteksten omgaan. Het is steeds weer de waarheid vermengt met (een boel) leugens en de realiteit wordt verzwegen.

      Verwijderen
    4. Wil niet selectief zijn, maarre.. moet ook vaak denken aan wat Jezus tegen de hoveling uit Kafarnaüm zei: ‘Als jullie geen tekenen en wonderen zien, geloven jullie niet!’ Dat was niet bepaald in positieve zin bedoeld van Jezus dacht ik..

      Verwijderen
  5. jaja Hans het gevoel, ach wat werpen ze je dat soms voor de voeten. Maar wat moet ik met mijn gevoel dat op en neer gaat met voor en tegenspoed, nee maar dan taai geloof, dat is stabiel en misschien zijn er dagen dat ik helemaal nix voel maar diep van binnen wel weet dat Hij met ons is,,,,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik snap je stukje wel. Het gaat niet om gevoel, maar een zeker weten. Het gaat om hem meer en meer toe te laten in ons leven en leren te vertrouwen. gehoorzaamheid leren, en dat is niet zo eenvoudig. Ik denk dat ik daar mijn hele leven voor nodig heb......

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut Yvonne, ons leven is te kort om echt volledig te leren vertrouwen denk ik. Geloven begint daarom misschien wel met: "Heer, ik kan het zelf niet." We leven enkel van genade toch? Gehoorzamen gaat vele malen verder dan gevoel.. Is geloven niet God leren vertrouwen, in àlle omstandigheden van ons leven? Dank voor je reactie!

      Verwijderen
  7. Even met terugwerkende kracht de blogjes te lezen. Soms is het best wel lastig Momenteel het boek van Bob George te lezen en dat is best wel verhelderend. Gelukkig klopt het dat we eeuwig leven hebben;)
    Soms is het best lastig. Mijn dochter vroeg van de week dat ze naar een genezingsdienst wil om genezen te worden van haar asperger. Ik zei dat God helemaal niet in termen denkt van adhd oid maar ze goed geschapen is en omdat ze zo is ze heel veel pluspunten heeft daardoor. Maar dat is net zo goed makkelijk praten als je het zelf niet hebt. Maar als het haar wens ik en ik zie dat ze een oprecht kinderlijk geloof daarin heeft wie ben ik dan om te zeggen dat het niet mag. Ik ben wel benieuwd hoe je over de sleutels van het hemelrijk denkt. "Al wat je binden zult in Mijn naam zal gebonden zijn in de hemel", Is het koninkrijk voor ons, of voor de Joden? Dat bepaalt nml al die leerstellingen...ik ben er nog niet goed uit. Komend vanuit de gereformeerde gezindte, waar het eenzijdig was, vergadering waarin we al met ons hoofd in de opname waren en vol evangelisch waar je het gevoel krijgt dat het toch wel hard werken is(over wettisisme gesproken;)) Gelukkig wijst Gods woord me keer op keer de weg! Laatst sprak ik iemand en die zei: ik zeg niet meer naar welke kerk ik ga want dan ben je gelijk in zo'n hokje geplaatst. Ik ben gewoon christen. Punt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mirjam. Kinderlijk geloof prikt dwars door al het lastige heen hè ;)
      Toch meen ik dat dit onderwerp niet zo heel lastig is. Speciale genezingsdiensten vloeien meestal voort uit de hang naar spektakel, in de meeste gevallen verpakt als geestelijkheid en Gods wil.. Er schuilt ook vaak veel ego achter. Bekijk op youtube eens de preek van Otto de Bruijne op Opwekking 2011. Hij kan het duidelijker verwoorden dan ik dat kan.
      De Almachtige heeft geen speciale podia nodig om te genezen, toch?

      Het Koninkrijk? Meest verwarde onderwerp in modern Christenland. Want HET Koninkrijk moet namelijk nog komen. "Uw Koninkrijk kome". Kijk om je heen; waar is het Koninkrijk? Waar is de Koning? Tot de tijd dat het Koninkrijk aanbreekt zit het meen ik in ons hart als de Koning daar binnengelaten is.....
      Tja, je kerkelijke geschiedenis is een reis gelijk Abraham :) In de Vergadering zitten ze met hun hoofd vooral in hun eigen kleine waarheid, niet? ;)
      Inderdaad, zo is het! Punt

      Verwijderen
    2. Preek van Otto is helaas van Youtube verwijderd ontdek ik net.

      Verwijderen
    3. In het zoeklicht heb ik ook wel eens een stuk van hem gelezen, hoe hij zo'n dienst beleefd heeft. Vorig jaar hem gehoord in zijn eigen gemeente, en dat spreekt me wel aan. Bedankt voor je reactie!

      Verwijderen
  8. God laat zich niet in hokjes plaatsen.
    Toen God Jerico liet vallen vertelde hij Jozua dat hij zes dagen één keer om de stad moest trekken en de zevende dag zeven maal, (joz. 6 4:5)

    Vanaf toen had Jozua dat als draaiboek voor de inname van elke stad kunnen gebruiken, maar zo werkt het dus niet.
    God wil graag dat een gehoorzaam aan Hem zijn en naar Hen luisteren en met Hem leven, dat Hij de 1e prioriteit heeft in ons leven.

    Hij zal dus geen kant en klaar recept voor de problemen in je leven voor je klaarleggen, zoals proclameren.
    Want dat heeft zonder twijfel voor mensen gewerkt en misschien ook wel meer dan eens, maar dat wil niet zeggen dat het zo voor iedereen werkt want God kijkt naar je hart als je iets vraagt of in diepe nood zit en Hij kent je diepste gedachten en weet je hartsgesteldheid.

    Hij wil graag dat we op Hem vertrouwen en dat is niet hetzelfde als proclameren want dan wordt het een bezwerend magisch ritueel.

    Ik denk dat gezonde vrees, nederigheid, respect, overgave en vertrouwen elementen zijn thuishoren in een relatie met God. Je mag alles aan Hem vragen en als het niet strijdig is met Zijn wil en het is voor voor jou goed en je bent oprecht zal Hij je verhoren.

    Probleem is alleen dat wij vaak niet weten wat goed voor ons is want Hij heeft het overzicht, wij hebben dat niet.
    Dus iets waarvan je nu denkt dat het goed voor je is hoeft in het goed geheel helemaal niet zo te zijn en dan kom je dus toch weer uit bij overgave en vertrouwen.

    Hoe kom je er nou achter of iets goed voor je is ? nou eigenlijk is dat niet zo moeilijk want je kan het aan Hem vragen.

    Sommige dingen zijn overduidelijk niet goed voor je, zoals alcoholverslaving waar je zelf niet vanaf kan komen, maar Hij kan dat wel! in één keer en een groot wonder heeft Hij voor mij gedaan, Ps. 116 vs. 1:10 liet Hij mij zien en vanaf dat moment was ik in 1 keer bevrijd, wat een rust, wat een vrede en wat een fantastische liefhebbende God bent U!
    Nu kan je iededereen met zo`n probleem wel Ps. 116 laten lezen maar God wil graag dat we op Hem vertrouwen en Hem zelf zoeken dus voor iemand anders zal dat waarschijnlijk niet dezelfde uitwerking hebben.

    Ik wens iedereen veel zegen en God`s liefde toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken je (misschien) niet, maar dank voor deze mooie reactie!

      Verwijderen