27 juli 2013

Pijnlijke vingers



Een half uur
Een half uur staarde ik naar een beeld van U
Geschilderd met handen en vingers die nog stevig en subtiel
een penseel konden vasthouden..


Plotseling zie ik opnieuw Ùw lijden
Uw gebogen hoofd
Uw terneergeslagen ogen
Veracht tot op het bot
Gehoorzaam tot aan de eenzame dood
Een gruwelijke kruisdood

Verlegen raak ik Uw gezicht aan met mijn handen
Langzaam glijden mijn pijnlijke vingers over Uw stukgeslagen wang
Heer, niet de Romeinen,
en niet de Joden
Nee, ìk heb U gedood
Gekruisigd met mijn zonden...


Vergeef mij dat ik medeschuldig ben

Koning der koningen;
kruisig onze zonden, met Uw bloed,
elke dag opnieuw





12 opmerkingen:

  1. Als je niets meer kan - Hij weet hoe dat is. Zijn handen en voeten waren genageld...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat heb je dat mooi geschilderd Hans!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Confronterend... Dank dat je me dit liet zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amen hans dit had ik echt nodig broeder..
    je kan mooi schilderen en fotograferen

    soms wordt het te veel en als ik naar
    dat foto kijkt raak dat me enorm aan

    bedankt voor het delen
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel. Je schilderij is aangrijpend. Je woorden bijna nog meer.

    http://sieraadvooras.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi dat je zo creatief bent: schrijven, dichten, schilderen ... Je woorden doen me denken aan het gedicht van Jacobus Revius: Hij droeg onze smarten ( http://www.theoblogie.nl/2012/04/07/dag-40/ ). Dank je! Je mag gebruikt worden om anderen te bemoedigen. Veel zegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zijn inderdaad woorden van dezelfde strekking Ron. Maar dan in oud-Nederlands ;)
    Horatio Bonar schreef ook een gedicht in diezelfde geest: http://www.holdme-jesus.com/2012/04/ik-was-het-lijdenstijd-7.html .
    Het is een zegen dat wij dat leren begrijpen. Dat wìj het zijn. Hij voor ons.. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig geschilderd zeg. En dan je gedachten erbij. Rijk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Intens Hans, wist niet dat je dit ook al in de vingers hebt....

    BeantwoordenVerwijderen